Inbound marketing, handlar om, enligt Hubspot, att skapa innehåll och se sitt företag som en utgivare av innehåll och i kombination med bäst praxis inom annan marknadsföring generera kvalitativa leads till ditt företag inom och utanför säljavdelningen.

Kan man då säga att inbound marketing är demand generation? Nja, inte riktigt.

Om du ställt frågan till mig i en hiss skulle jag svara:

  • Demand Generation är säljorienterat
  • Inbound Marketing är marknadsorienterat

Marknad och sälj måste samarbeta

I korthet betyder det att marknadsavdelningen identifierar och lockar potentiella kunder med hjälp av bloggartiklar, e-postkampanjer, fysiska events eller andra marknadsföringsaktiviteter medans säljavdelningen kvalificerar dessa leads via leadscoring-modeller, identifierar de leads med bäst kvalitet och förflyttar dem i säljtratten.

Målet med demand generation är att bygga och förvalta en kundrelation på lång sikt. Vilket kräver att både marknad- och säljavdelningarna samarbetar.

På vissa företag hjälper även marknadsavdelningen till att kvalificerar leads för att underlätta för säljteamet och ge dem kvalitativa leads.

Så summa summarum kan man säga att inbound marketing är en taktik för att öka volymen och kvalitén på leads medans demand generation är strategin, med flera taktiker för att öka sälj, omsättning och lönsamhet.

Demand generation är den övergripande planen och själva utförandet som innefattar flera taktiker, varav inbound marketing är en av dem.