Igår var det Facebooks sjätte utvecklarkonferens, senast den ägde rum var 2011.
– Vi ska ha ett annorlunda f8 i år, tidigare har vi fokuserat på nya konsumentlanseringar, men i år handlar det om er utvecklare, sa Mark Zuckerberg.
Mark Zuckerberg inledde med att utlova mer fokus på utvecklarna i år jämfört med tidigare som varit mer fokuserat på konsumentlanseringar och det visade sig stämma.
Facebook lanserar en anonym inloggning för mobilappar
Snart ska det gå att logga in anonymt i en mobilapp via Facebook.
Mark Zuckerberg förklarar:
– Det fungerar som en anonym identifiering som låter dig prova olika appar utan att vara rädd, och själv välja när du vill personalisera dina inställningar.
Tanken är alltså att kunna logga in i olika mobilappar (som använder Facebooks inloggning) men att göra det utan att ge apparna tillgång till någon information om dig själv. Facebook kommer fortfarande veta vem du är och var du loggar in men i en mobilapp där du loggar in anonymt via din Facebook-profil ska dina personliga användaruppgifter inte synas.
Mer läsning om Facebooks nya inloggning
Facebook lanserar mobilt annonsnätverk
Facebooks senaste kvartalsrapport visar att 59 procent av deras intäkter kommer från mobilen, en riktigt hög siffra, så det var väntat och bara en tidsfråga innan ett mobilt annonsnätverk för Facebook skulle lanseras. Nu är det här.
Även här pratar Mark riktat mot utvecklare om hur de ska kunna tjäna pengar på sina appar utan att behöva sälja egna annonser. Facebook tar också hand om att rikta annonserna till rätt målgrupp, mäter resultaten och betalar ut pengar.
Annonserna kommer finnas i tre olika format och bara en annons i taget får visas på samma skärm, annonserna riktar sig mot annonsörer som vill köpa s.k. ”app installs” och ”engagement ads”, alltså annonser för appar och annonser som användarna kan interagera med i mobilen.
Annonsnätverket lanseras inom de närmaste sex veckorna, har fått namnet Audience Network och min gissning är att detta är något Facebook kommer tjäna enorma pengar på.
Mer läsning om Facebooks mobila annonsnätverk
f8 2014 Highlights
f8 är en spännande konferens tycker jag och Mark lovade att fortsättningsvis ha en konferens varje år. I år är det dessutom 10 år sedan Facebook lanserades.