Som ett första steg i att skriva lite mer arbetsrelaterat om webboptimering och webbanalys har jag skrivit ett blogginlägg om vad konvertering är och vad du kan tänka på som nybörjare i konverteringsoptimering. Något jag arbetar med nästan dagligen numera.

Vad konvertering är

Konvertering är att få dina besökare att göra det du vill att de ska göra på din webbplats eller landningssida. Det kan vara att besökaren registrerar sig, laddar ner en app eller köper en tjänst. Det verkar självklart och av samma anledning blir det därför svårt men extremt viktigt, särskilt för dig som är e-handlare eller på annat sätt har en hög omsättning på internet.

Konverteringsgrad = möjligheten att göra dina besökare till kunder

Tre faktorer du kan titta på för att öka din konverteringsgrad

  • Webbdesign, titta på det du har och gör inte en fullständig re-design
  • Webbanalys
  • Användarvänlighet

Bra verktyg för att analysera din webbplats

A/B testa med Google Website Optimizer som numera är integrerat med Google Analytics. Två andra alternativ är Visual Website Optimizer och Optimizely, båda kostar pengar men är kraftfulla verktyg. Optimizely är riktigt bra!

Några saker att testa

  • Storlek på beställningsknappar och hur du formulerar texten där (call to action). Att förstora sina åtgärdsknappar brukar hjälpa.
  • Rubriker. Du bör ha en övertygande, stark och trovärdig rubrik som lyfter ditt erbjudande.
  • Webbplatsens navigering och layout
  • Ditt erbjudande (value proposition)