Jag får ofta frågor om vad som är de bästa mättalen. Vilka som är de bästa KPI:erna för en e-handel? Om jag ska mäta 3 saker, vilka är de bästa att tänka på då? Eller… om jag ska bli mer effektiv i min analys, vad ska jag titta på och leta efter då?

Det är lätt att bli bekväm, eller lätt att försöka ta genvägar.

Jag själv som person försöker effektivisera och optimera det mesta jag gör. Jag har jobbat några år med webbanalys nu och tänker ibland att det bör gå att hoppa över diverse steg och dyka rakt ner i statisik och siffror. Även som konsult har jag gjort det misstaget. Tänker att jag kan hoppa över några steg, jag gjorde ju sådär åt den kunden, då kan jag dyka ner i samma mättal och be den här kunden göra samma förberedelser. Men icke… det funkar inte så.

Basketkorg

Det finns en sak som är helt avgörande och samtidigt helt oberoende av vilka mättal du jobbat med i andra fall. Har du scannat igenom internet på de 10 mest populära och bästa mättalen finns det fortfarande en sak du ska göra innan du loggar in på Google Analytics. Nämligen att förstå syftet.

Syfte

Vad är syftet med din mätning? Vad är det du vill testa, har du kanske en hypotes du vill se fungerar eller inte? Något som kan vara ganska svårt att besvara. Särskilt om man är ett större bolag eller en specifik avdelning. Då kan det behöva arbetas fram.

Gillar hur Avinash Kaushik uttryckte sig en gång, han sa:

“There is one difference between winners and losers when it comes to web analytics. Winners, well before they think data or tool, have a well structured Digital Marketing & Measurement Model. Losers don’t.”

– Avinash Kaushik

Det är också Avinash modell som jag tycker du ska använda dig av. Jag har använder en egen, mer e-handelsinriktad modell men tycker Avinash’s modell är riktigt gedigen och passar in på de flesta behov och branscher som finns.

Så steg 1, innan du börjar med något annat är att förstå syftet.

Värderingsmodell för digital marknadsföring

Låt oss se det som en värderingsmodell för din digital marknadsföring. Modellen (som jag snart kommer länka till) leder dig igenom fem steg, när du går igenom modellen får du svar på ett par frågor som tillsammans ger dig syftet med din webbanalys och mätning.

Är du analytiker kommer du triggas igång av det här, det kommer vara värt insatsen. Alla företag eller analytiker bör avsätta tid till att göra det här ordentligt och följa modellen. Den ger dig svar på frågor som:

  • Varför går du till jobbet?
  • Om analytiker: vad bör fokuset på ditt arbete vara?
  • Vilka mått/dimensioner, om de analyseras, kommer leverera saftiga affärsinsikter?

Så, innan du loggar in på Google Analytics för att jaga mättal, gör din läxa. Se till att förstå syftet och använd modellen ”Digital Marketing and Measurement Model” som Google-gurun Avinash Kaushik tagit fram.