Jag har nyligen bytt bank både företag och privat. Häromdagen när jag skulle logga in upptäckte jag något som riskerar att ge frustrerade kunder och i värsta fall även leder till att kundens kort spärras (vilket det gjorde i mitt fall).

Jag använder min privata internetbank flera gånger i veckan. Den här gången skulle jag göra ett köp via min företagsbank och fick följande felmeddelande.

Du har angivit fel uppgifter, eller använt en gammal kontrollkod. Försök igen. Vid upprepade felaktiga inloggningar spärras kortet för inloggning med e-kod i en timme.

Så lyder felmeddelandet om du fyller i något av de tre obligatoriska fälten fel.

Inloggningsformuläret till Nordeas internetbank för företag
Inloggningsformuläret till Nordeas internetbank för företag.

Detta var vid en köpsituation så jag var lite pressad av tiden och efter två felmeddelanden ringde jag både support och fick kortet spärrat för att jag inte var uppmärksam på att mitt personnummer inte skulle innehålla sekelsiffror.

I deras instruktioner finns det inte heller någon information om att mitt personnummer ska skrivas inklusive sekelsiffror.

Som jag nämnde använder jag min privata internetbank ofta och kollar vi närmare på deras inloggningsformulär så har de ett något bättre (om än generellt) felmeddelande.

Felmeddelande privata internetbanken

Du har angivit fel uppgifter, använt fel format på personnummer eller använt en gammal kontrollkod. Försök igen. Vid upprepade felaktiga inloggningar spärras kortet för inloggning med e-kod i en timme.

Här får jag reda på att jag eventuellt har fel format på personnumret.

Inloggningsformuläret till Nordeas internetbank för privatpersoner
Inloggningsformuläret till Nordeas internetbank för privatpersoner.

Nordeas privata inloggningsformulär ska innehålla personnummer med sekel.
Nordeas inloggningsformuläret för företag ska innehålla personnummer utan sekel.

I instruktionerna nedanför privata inloggningsformuläret står det ingenting alls om hur personnumret ska formateras, all fokus är på bankdosan.

Ett tillägg i instruktionerna eller ett bättre formulerat felmeddelande skulle förmodligen minska samtal från frustrerade kunder och spärrade kort som i sin tur kanske leder till köp via annan bank eller kreditkortsbolag istället.