Förbättringsförslag till sj.se

Tack vare vår produkt RevRise Form Analytics jobbar jag mycket med optimering och hjälper våra kunder att öka sin konverteringsgrad. Det läggs mycket resurser på att få besökare till våra webbplatser men vi glömmer bort, eller prioriterar inte, att optimera och analysera hur våra besökare beter sig på webbplatsen. Här är ett snabbt förbättringsförslag till sj.se.

13 juni 2012

Problemet med formulär på webben

Jag och Jonas Arnklint var inbjudna till webbyrån Improove för att prata konverteringsoptimering och berätta mer om vårt produktföretag RevRise. Vi tog upp några av de aspekter på varför vi tror att webbformulär är superviktigt och varför de förtjänar mer uppmärksamhet. Målet med formulärdesign ur ett CRO perspektiv Fullfölja Smidig process (i en köpprocess eller i ett registreringsflöde t.ex.) Vi diskuterade hur man kan uppfylla dessa mål och gav några exempel på dålig formulärdesign. ...

30 maj 2012

Fjärrstyrda användartester

Jag och Jonas Arnklint deltog i Stockholm Startup Hack. Ett tillfälle för utvecklare, designers och innovatörer att under en dag hacka och socialisera bland likasinnade. Tack vare vår plattform för RevRise lyckades vi ta fram en fungerande prototyp för att skapa fjärrstyrda användartester via din webbläsare. I korta drag fungerar det så här: Du skriver ner instruktionerna i ett formulär som skickas till testanvändaren. Testanvändaren får instruktionerna och påbörjar testet. Användaren startar testet och vår app spelar in ljud och registrerar hur användaren rör muspekaren. När testet är klart kan du se spela upp resultatet och höra vad användaren säger samt se hur användaren navigerar på webbplatsen. Du kan klicka igenom alla vyerna på https://utest.revrise.com, men vi har inaktiverat möjligheten att skapa tester för tillfället. Här är resultatet från mitt test i videon.

29 maj 2012

Ronnestam: Det handlar om mina barns framtid

Hur ser Sverige ut 2025 och vilket samhälle kommer våra barn leva i? Den frågan har Johan Ronnestam ställt sig och pratar om att många av de digital tjänster vi använder idag inte längre kommer från Sverige.

13 april 2012

Fokus på produkten och det kunden vill ha

Snabbmatskedjan Wendy’s… Snabbmatskedjan Wendy’s har gått om Burger King som USA’s näst största hamburgarkedja. Jordan Weissmann har skrivit en mycket läsvärd artikel kring detta. Weissmann skriver: One focused on funny ads. One focused on food. Guess who won? Det visar sig att Burger King gjorde flertalet reklamfilmer med deras maskot ”The King” med hårt fokus på deras ”superfans”, yngre män som i princip äter snabbmat varje dag. ...

27 mars 2012