När du börjar jobba med Marketing Automation eller e-postmarknadsföring kommer du förr eller senare i kontakt med begreppet Sender Score, eller e-postrykte.
Kort sagt är det en teknik för att gradera och betygsätta ryktet på ditt e-postmeddelande på en skala från 0-100. Ju högre poäng desto bättre rykte och trovärdighet har avsändaren. Alla e-postleverantörer kollar ditt e-postrykte innan de bestämmer vad de ska göra med ditt e-postmeddelande.
Så görs bedömningen av ditt e-postrykte
Generellt sett beräknas ditt e-postrykte över en tidsperiod på cirka 30 dagar. Den största tjänsten som gör bedömningen heter just Sender Score och utvecklas av företaget Return Path. De samlar data från miljontals inkorgar och använder algoritmer som jämför ditt IP-nummer med mätvärden från de största e-postleverantörerna. Tjänsten tar bland annat hänsyn till tidigare spamklagomål, sändningsvolym, närvaro på publika svartlistor och tidigare avslag.
Om din poäng är låg finns det en risk att ditt e-postmeddelande hamnar i spamkorgen eller blir blockerat helt.
Dåligt och bra e-postrykte
På skalan 0-100 så anses ett betyg på 90 eller högre som bra. Enligt rapporten 2019 Sender Score Benchmark Report från Sender Score så ligger 42% av alla mail som skickas på 91-100.
Avsändare med poäng under 70 har generellt sett fått sitt IP-nummer kraftigt filtrerat och riskerar att hamna i spamkorgen. Så allt mellan 50 och 90 behöver förbättras – någonstans gör du något som skadar ditt e-postrykte.
De flesta e-postleverantörer ser avsändare med poäng under 50 som spammare, så om din poäng är så lågt måste du göra stora förändringar i dina epostutskick omedelbart.
Bevaka och förbättra ditt e-postrykte
En bra sak är att ditt e-postrykte alltid är inom din kontroll. Om det är dåligt kan du själv påverka och förbättra din poäng.
Börja med att använd tjänsten Sender Score för att kolla vad du har för poäng. När du vet det finns det flera saker du kan göra för att förbättra och behålla ett bra e-postrykte.
Här ett par faktorer som påverkar ditt e-postrykte
- Mängden e-postutskick som skickas av dig och ditt företag
- Hur många mottagare som markerar e-postmeddelande som skräppost eller på annat sätt klagar på meddelandena
- Hur ofta era e-postmeddelanden markeras som skräppost av internetleverantörerna
- Antalet e-postmeddelanden som studsar pga felaktiv e-postadress
- Hur bra dina e-postmeddelanden presterar, alltså öppnas, klickas i och svaras på
- Antalet mottagare som avanmäler sig från dina utskick
Summering
Så summa summarum, se till att vara proaktiv kring din e-postleverans.
- Bevaka och håll koll på ditt e-postrykte kontinuerligt
- Var konsekvent med när du gör e-postutskick
- Behåll ungefär samma sändningsvolym
- Köp aldrig e-postlistor
Om du planerar att markant öka din sändningsvolym eller om ditt e-postrykte är lågt kan det vara en idé att göra en ny IP-warming för att förbättra ditt e-postrykte. Läs mitt inlägg om IP-warming