Tvåminutersregeln

Det finns en bra bok som heter Getting Things Done - The Art of Stress-free Productivity skriven av David Allen. Den ses av många som en av de bästa böckerna i ämnet produktivitet.

I boken finns det ett enkelt koncept som kallas the 2-Minute Rule och går något i stil med: Om en syssla tar mindre än två minuter att göra, gör den på en gång. Om den tar längre än så, skriv ner och gör den senare.

Nu så här i Corona-tider så stannar jag hemma och jobbar inomhus en hel del. Vilket gör att det blir en del kaffekoppar, eller bananskal och annat löst som ligger lite överallt i lägenheten.

Nyligen sprang jag på en gammal anteckning och blev jag påmind om tvåminutersregeln och sen dess har jag tänkt på detta varje dag.

Det är förvånansvärt många saker som går att få gjorda på mindre än två minuter.

Så fort jag ser en smutsig kaffemugg, en överfull soppåse eller ett klädesplagg som ligger på fel plats, så blir det lätt att jag tänker ”jag gör det sen…”

Så länge den här regeln har funnits i mitt huvud har jag gissningsvis lyckats övertala mig själv åtminstone hälften av gångerna.

Nu är det bara att fortsätta övertala mig själv och förhoppningsvis lyckas göra alla småsakerna med en gång.

Mitt jobbahemifrån-liv blir mycket trevligare och min hjärna mindre upptagen med småsaker när jag använder mig av tvåminutersregeln.

PS. James Clear tar det ett steg längre och tipsar om hur du kan använda tvåminutersregeln för att börja med en ny vana. DS.