Jag är ett stort fan av lärande och det här är min korta guide till dig som vill lära dig mer om webbanalys och konverteringsoptimering. Något jag tycker alla som arbetar inom digital marknadsföring bör ha en grundförståelse för.

Vad är webbanalys

Webbanalys är insamling, uppföljning och analys av webbplatsdata. Fokus ligger på att identifiera åtgärder baserade på dina mål och använda datan för att skapa dig en ökad förståelse. Med insikten du får av att analysera webbplatsdatan lär du dig vad fungerar och vad som inte fungerar och därmed driva affärsstrategin framåt samtidigt som du förbättrar upplevelsen för användaren.

Varför webbanalys

Webbanalys är viktigt för alla som driver något slags affär online. Med hjälp av datan kan du se hur användarna beter sig, varifrån de kommer från och se vilket innehåll som är mest populärt och vad som konverterar bäst. Vilket gör att du enklare vet vilken kanal du ska satsa mest på eller vilken typ av innehåll du ska skriva och göra mer av. Med den här informationen kan du bättre planera din affärsstrategi och öka företagets tillväxt.

Steg 1) Att tänka som en optimerare

Jag har valt samlingsnamnet optimerare för att det bäst beskriver min syn på hur en riktigt duktig marknadsförare bör tänka. Ett tankesätt du har nytta av oavsett om du jobbar med webbanalys, konverteringsoptimering, e-postmarknadsföring eller på något annat sätt jobbar med digital marknadsföring.

Tänk så här: Om du kan skaffa kunder billigare än dina konkurrenter – från vilken kanal som helst – kan du växa snabbare.

DET är bättre marknadsföring.

Så tänker en optimerare.

Två mentala steg innan du börjar…

Innan du börjar mäta och analysera och arbeta med webbanalys finns det två steg du behöver ta dig igenom och göra dig införstådd med…

Del 1 – Acceptera följande:
A) Dina åsikter spelar ingen roll
B) Du vet inte vad som fungerar

Del 2 – Vänd grundlösa åsikter till datadrivna beslut
Du måste komma bort från att slumpmässigt gissa. Fokusera istället på att veta vad som händer, och förstå varför det händer.

Steg 2) Lär dig grunderna

Google Analytics är bästa verktyget för nybörjare inom webbanalys och konverteringsoptimering. Allt för få marknadsförare kan Google Analytics tillräckligt bra. Jag rekommenderar alla att lära sig åtminstone grunderna i både Google Analytics och Google Tag Manager. Googles egna kurser Google Analytics for Beginners eller Advanced Google AnalyticsGoogle Academy är ett bra första steg.

När du kan grunderna i Google Analytics och har fått en förståelse för hur webbanalys fungerar kan du kolla närmare på andra verktyg.

Demokonto för Google Analytics

För dig som vill ha en färdigkonfigurerad och fullmatad setup att testa dina Google Analytics kunskaper med kan du använda dig av Google’s egna demokonto.

Google Analytics demokonto

Steg 3) Använd mätvärden som spelar roll

Google Analytics ger dig massor av information. De spårar över 100 olika mätvärden, som kan filtreras på hundratals olika sätt. Det är lätt att bli överväldigad väl inloggad i Google Analytics.

Därför ska du lära dig använda mätvärden som spelar roll när du börjar analysera din data. Då kan du skapa en anpassad dashboard/rapport som du varje vecka kan följa upp och övervaka ditt resultat.

De mätvärden jag tycker du ska fokusera främst på är Sessions, Users, Traffic Source, Traffic Medium och Top Landing Pages.

Steg 4) Lär dig segmentera

Grundregeln för webbanalys är att medelvärden ljuger. Du måste segmentera och jämföra. Lär dig därför hur du segmentera dina användare.

Din “genomsnittliga” konverteringsgrad är 3,8%, so what? Kolla på siffrorna uppdelat per enhet (desktop, tablet eller mobil). Då får du en mycket bättre bild.

Optimera inte för den genomsnittliga användaren

Steg 5) Lär dig skapa egna rapporter

Ett sätt att göra ditt liv enklare som analytiker är att skapa en enkel anpassad rapport i Google Analytics. På så sätt kan du se den viktigaste datan från en enda vy.

Detta sparar tid varje vecka och förhindrar att du blir distraherad och förvirrad när du djupdyker i vissa siffror. Det kommer också göra din rapportering och uppföljning konsekvent. Eftersom du då tittar och jämför samma mätvärden varje vecka, vilket gör det möjligt att dra meningsfulla slutsatser utifrån de förändringar som sker.

Länkar för fördjupning

Personer och bloggar för dig som vill djupdyka och lära dig mer om webbanalys och konverteringsoptimering.

Andra verktyg du bör känna till

När du lärt dig grunderna och känner att det är dags att ta nästa steg och fördjupa dina kunskaper kan det vara en idé att börja titta på annan kvantitativ data såsom heatmaps eller clickmaps.

Happy optimizing!