Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation frigör tid från både sälj- och marknadsavdelningar, dessutom, rätt använt ökar det också engagemanget hos befintliga kunder.

Låter hyperintressant, eller hur?

Marketing Automation är ett brett begrepp med olika betydelser beroende på vem du pratar med. Vad innebär Marketing Automation och vad är syftet? Och kanske viktigast av allt, kan det hjälpa just ditt företag att effektivisera er leadshantering och i slutändan sälja mer?

I den här artikeln går jag igenom grunderna för dig som funderar på att sätta tänderna i Marketing Automation.

Vad Marketing Automation inte är

Innan vi går in på grunderna vill jag skriva några rader om vad Marketing Automation inte är.

Det finns de som tror att Marketing Automation är något självkörande som sköter sig själv. Som automagiskt ger dig fler kunder, och ser till att kunderna spenderar mer pengar, utan någon större ansträngning från företaget i fråga. Detta är långt ifrån sanningen.

Marketing Automation är inte bara ett system måste installeras. Det är mycket mer omfattande än så, det berör flera avdelningar, och kräver investering i både tid och pengar för att bli ett lyckat kalas.

Väljer du att investera i Marketing Automation ska det ses som en viktig del i din digitala marknadsföring.

Så vad är Marketing Automation?

Hade du ställt mig frågan i en hiss hade jag svarat:

Marketing Automation är en process som gör det möjligt att effektivisera, automatisera och mäta arbetsflöden relaterat kring din marknadsföring och försäljning.

Det är alltså mer än bara en mjukvara som automatiserar hanteringen av dina kontakter och leads.

Rätt använt är Marketing Automation en process som tar hand om hela kundresan, och förbättrar den. Från okänd besökare, till en potentiell kund, genom ett lyckat köp och vidare till en lojal kund och ett ökat kundvärde.

Det är kort sagt ett samlingsnamn för ett kommunikationskoncept där syftet är att omvandla okända besökare till kända användare och slutligen lojala kunder.

Statistik inom Marketing Automation

Några studier som ger en bild över hur världen inom automatisk marknadsföring ser ut idag.

  • Marketing Automation inom B2B antas så gott som fördubblas på fem år. Från $3,3 miljarder 2019 till $6,4 miljarder 2024 enligt en rapport från Markets and Markets1
  • Under samma period spås den genomsnittliga marknadsavdelningen trippla antalet datakällor, från 14 till 45, enligt en rapport från Salesforce2. Vilket ställer höga krav på bra och överskådlig data.
  • 59% av konsumenterna säger att en personlig och skräddarsydd kommunikation baserat på tidigare engagemang och aktivitet är mycket viktigt för ett avgörande köp3
  • E-post är också, tillsammans med sociala medier, de två mest effektiva kanalerna när det gäller leadsgenerering4

Statistiken talar för sig själv, det finns otrolig potential för de som väljer att investera i Marketing Automation. Det bör ses som en viktig del i en digitala marknadsföring.

Effektivisera dina arbetsflöden

Med hjälp av ett Marketing Automation system kan du strömlinjeforma dina arbetsflöden, arbeta mer effektivt och mäta dina sälj- och marknadsaktiviteter och därmed få koll på din avkastning.

Så vilka arbetsflöden pratar vi om? Med ett kraftfullt Marketing Automation system kan du göra följande:

  • Automatiserade e-postutskick
  • Skapa landningssidor och webbformulär
  • Automatisera kampanjer över flera kanaler
  • Segmentera din målgrupp
  • Leadscoring och nurturing
  • Korsförsäljning och merförsäljning
  • Personalisera meddelanden
  • Rapporter och analyser

Troligtvis känner du igen många av aktiviteterna och gör säkert flera av dem redan idag. Oftast görs de manuellt och i flera system och i takt med att verksamheten växer blir det svårare att hantera 1:1 relationen med kunderna för hand. Det är då Marketing Automation kommer till nytta!

Med rätt know-how och ett väl konfigurerat Marketing Automation system, kan ett fåtal personer, bli ett kraftfullt och globalt marknadsföringsteam, som på köpet arbetar kostnadseffektivt.

Då kan ditt team skapa en marknadsföringskampanj för att lansera din produkt eller tjänst i flera kanaler, såsom e-post, sociala medier och SMS, via en enda plattform.

84% av konsumenterna förväntas bli behandlade som en person, inte en siffra5

Rätt, rätt, rätt – och personligt

Automatiserad marknadsföring låter ditt företag skicka rätt meddelande, till rätt person, vid rätt tillfälle. Och allra helst gör ni det riktat och personligt.

Marketing Automation sammankopplar alla kanaler; med hjälp av ett schysst innehåll, som är intressant och engagerande, får slutanvändaren precis det som behövs för att fatta ett beslut som kan leda till köp.

Marketing Automation gör det enklare för dig att kommunicera med dina potentiella kunder vid rätt tillfälle, i rätt kanal och på rätt sätt. Helrätt!

När behöver du Marketing Automation?

Marketing Automation ersätter inte en marknadsföringsavdelning. Däremot, gör den marknadsföringen mer effektiv och ger ett bättre resultat för varje investerad krona.

Här är ett par snabba frågor du kan ställa dig själv om ditt företag och era aktiviteter.

  • Kan ni identifiera, mäta och engagera potentiella kunder online?
  • Har ni en strukturerad lista på potentiella kunder där du kan prioritera dem baserat på sannolikhet till köp?
  • Filtrerar ni era leads baserat på nivån i engagemang och intresse?
  • Kan ni göra en gedigen marknadsanalys och studera mätdata för att se avkastningen på marknadsföringsinsatser samt identifiera förbättringsmöjligheter?

Kan ni göra allt detta bra och överblickbart? Inte? Med ett kraftfullt Marketing Automation system får du allt samlat på ett ställe.

Som en extra bonus kan du spara tid. Låt ett Marketing Automation system ta hand om återkommande uppgifter, och frigör dyrbar tid för både marknadsförare och säljare.

Myter kring Marketing Automation

Det finns några myter om Marketing Automation som flyter runt där ute och här är några av de vanligaste som jag sprungit på.

  • Marketing Automation handlar bara om e-postutskick
    Detta stämmer inte. Det omfattar alla kanaler, från sociala medier till postala utskick. E-post är en extremt värdefull kanal men är bara en del i Marketing Automation.
  • Marketing Automation ersätter marknadsförare
    Ett Marketing Automation system tillåter en marknadsföringsavdelning att arbeta mer effektivt men ersätter definitivt inte ditt team. Marketing Automation gör inte dina kampanjer åt dig, men tekniken gör att du kan skala dina marknadsföringsaktiviteter på ett effektivt och hållbart sätt.
  • Marketing Automation är bara något för marknadsavdelningen
    Inte en helt ovanlig missuppfattning. Troligtvis är det främst personerna på marknad som kommer använda systemet, men en automatiserad marknadsföring effektiviserar även kategoriseringen och förflyttningen av leads. Vilket ger fler heta leads till säljare.

Varför Marketing Automation och varför är det rätt tid nu?

Utifrån slutkunden blir Marketing Automation, rätt använt, ett steg bort från irrelevant och opersonlig masskommunikation. Vilket en betydande del av köparna kräver idag.

För de företag som använder Marketing Automation på rätt sätt, blir kampanjerna mer exakta och anpassade mot användaren. Vilket ger säljavdelningen hetare leads och marknadsavdelningen nöjda och lojala kunder.

Kort sagt en ökad möjlighet till både bättre resultat och bättre kundvärde.

Summan av kardemumman

Ett väl konfigurerat Marketing Automation system blir ett verktyg som ger ditt företag en större inblick i hela kundresan.

Tänk så här:
Genom att studera beteendet från okänd besökare till lojal kund kan arbetet hela tiden förfinas, kanaler utvärderas och datakvalitén förbättras.

Då kan det gottigaste ur kakan kan delas ut och göra nytta över flera delar av organisationen. Från marknad, sälj och lojalitet.

En tillgång alla företag bör se som en absolut nödvändighet.



Läs också: Vad är CRM?


Källor