Salesforce Marketing Cloud

Har du precis doppat näsan i marketing automation och är på jakt efter ett modernt marknadsföringsverktyg?

Då kan du här läsa om ett av de mest kraftfulla och använda plattformarna inom marketing automation, nämligen Salesforce Marketing Cloud.

Salesforce Marketing Cloud är en plattform för att skapa en relevant kunddialog genom hela kundresan för din produkt eller tjänst.

Det blir ett verktyg som gör det enklare för dig att skicka rätt meddelande vid rätt ögonblick med hjälp av avancerad och intelligent teknik. Så du kan skapa marknadsföringsupplevelser som är lika unika som varje enskild kund.

Marketing Cloud på 30 sekunder

Marketing Cloud hjälper dig skicka rätt meddelande, med rätt budskap, i rätt kanal.

Med intelligent teknik kan du skicka relevanta meddelanden genom hela kundresan, från första kontakt till trogen kund.

Salesforce Marketing Cloud fångar in leads och hjälper säljavdelningen hitta nya kunder, men förutom det, blir det också ett verktyg som förbättrar kommunikationen för befintliga kunder.

En plattform som oftast ägs, och används främst av marknadsavdelningen, men som påverkar hela företaget från sälj, via marknad, till support.

Vad du kan göra i Marketing Cloud

Salesforce Marketing Cloud är en plattform som innehåller en omfattande uppsättning verktyg. Alla verktyg är särskilt anpassade för att effektivt interagera och hantera befintliga och potentiella kunder.

Med Marketing Cloud kan du som marknadsförare göra följande:

  • Skapa en medryckande och relevant tvåvägskommunikation för både befintliga och potentiella kunder
  • Samla in, koppla samman och analysera kända och okända kundprofiler och få en förbättrad bild av din målgrupp
  • Mäta, utvärdera, optimera och rapportera marknadsresultatet (från olika kanaler)

Allt samlat under samma tak, i samma system, en plattform.

Fördelarna med Salesforce Marketing Cloud

Marketing Cloud består av ett antal olika verktyg, som sätts ihop i paketlösningar och kan justeras i takt med att behovet växer eller ändras. Gemensamt för alla verktyg kan summeras i tre delar.

  • Ett sammankopplat och förenat ekosystem
    Salesforce, som är en molnbaserad leverantör, har ett rikt utbud av produkter som enkelt kan integreras för förbättrad prestandan.

    Detta gör att du har möjlighet att enkelt koppla på mer avancerade verktyg och produkter i takt med att behovet växer.
    Du får olika produkter, för olika behov, fortfarande samlat i ett förenat ekosystem.

  • Omfattande anpassning
    Med stöd av AI (artificiell intelligens) kan du med hjälp av Salesforce Marketing Cloud skräddarsy kundupplevelsen genom hela kundresan. Salesforce utrustar dig med intelligensen och verktygen för att tillgodose olika kunder efter deras behov.

    Tack vare en enhetlig plattform som drivs av data, kan du som marknadsförare skapa en sömlös kundupplevelse genom hela kundresan, och erbjuda en personlig och individuell kontakt med varje kund.

  • Sammanhållen kundupplevelse över alla kanaler
    Marketing Cloud utrustar ditt företag med verktygen för att designa och implementera en sammanhängande och personlig kundupplevelse över alla marknadsföringskanaler.

  • Fler lojala kundrelationer
    Med Marketing Cloud kan du framgångsrikt och effektivt interagera med kunder över olika kanaler utan att störa. Detta främjar kundlojalitet och hjälper dig att bygga en personlig och sund kundrelation.

Salesforce Marketing Cloud i inloggat läge
Marketing Cloud i inloggat läge.

De olika verktygen i Marketing Cloud

Salesforce Marketing Cloud är en kompetent plattform som består av flera verktyg. Utan att gå in för djupt på detaljer får du här en sammanställning över de mest användbara verktygen.

Email Studio

Det är i Email Studio som du skapar dina mejl. Via ett drag-and-drop gränssnitt kan du bygga och anpassa dina e-postkampanjer och använda data från andra källor, som webbanalysverktyg eller CRM. Med hjälp av olika moduler, innehållsblock, kan du anpassa meddelandet och blir mer relevant, vilket uppmuntrar till action. Utvecklare kan också använda Salesforce programmeringsspråk, AMPscript, för att skapa skapa smartare e-postmeddelanden som anpassas i realtid.

Journey Builder

Detta är verktyget som används för att automatisera kampanjer genom olika kanaler. Via ett visuellt drag-and-drop gränssnitt kan du skapa en personlig kundupplevelser via e-post, mobil, annonser och din webbplats.

Journey Builder blir ett kampanjplaneringsverktyg, där du med kreativitet och timing, kan testa och optimera olika marknadsföringskanaler för att förbättra kanalen och ditt resultat.

Audience Studio

Verktyget Audience Studio hjälper dig få ökad förståelse och en djupare insikt av effekten i din marknadsföring. Det blir ett datahanteringsverktyg som kombinerar, förenar och samlar in all din data från valfri källor för att skapa mer personliga marknadsföringsupplevelser.

  • Samla all din kundinformation på ett ställe
  • Segmentera din målgrupp med hjälp av maskininlärning och artificiell intelligens
  • Få en ökad förståelse för din kund och din målgrupp

Ett verktyg som gör det lättare att samla, kombinera och aktivera din data för att göra din marknadsföring mer målanpassad och effektiv.

Mobile Studio

Motsvarar Email Studio men används för att skapa och automatisera mobila meddelanden som SMS eller push-meddelanden i din app.

Social Studio

Ett verktyg för att lyssna, publicera och kommunicera med dina kunder via sociala medier. Kombinera social marknadsföring med övrig marknadsföring och anpassa den tillsammans med kundtjänst och försäljningsinsatserna i Salesforce Sales Cloud.

Advertising Studio

Koppla på och använd kunddata för att driva en mer effektiv digital annonsering. Nå ut med ditt budskap i den kanal din målgrupp trivs bäst. Med Advertising Studio kan du aktivera och använda kunddatan genom hela ekosystemet av displayannonsering, Facebook, Google Instagram, Twitter och Youtube. Kort sagt: använd din CRM-data och hantera en effektiv annonsering i en större skala.

Datorama

Det här är ett verktyg som sammanställer och visualiserar all din marknadsföringsdata. Så du kan analysera och ta actions baserat på hur dina kampanjer presterar. Datorama blir en panel för din marknadsföring, där du kan följa upp marknadsföringsdata över alla kanaler och kampanjer och ta beslut baserat på dina nyckeltal.

Ännu fler verktyg

Som du kanske börjar förstå är Salesforce Marketing Cloud inte bara ett verktyg. Det är en plattform där du kopplar på fler verktyg i takt med att dina behov växer

Förutom de verktyg jag tagit upp hittills finns även Automation Studio, Data Studio, Web Studio och Interaction Studio.

Vilka verktyg som ingår avgörs av vilken paketlösning du väljer att köpa och fler verktyg kan köpas till vid behov.

Summering

Salesforce Marketing Cloud är en mycket kompetent och molnbaserad plattform. En plattform som gör det enklare att skapa strategier och kampanjer för en automatiserad och effektiv marknadsföring. Tack vare en kombination av flera verktyg kan du skapa en personlig kundupplevelse från början till slut, genom hela kundresan.

Med Salesforce Marketing Cloud får du tillgång till ett modernt marknadsföringsverktyg som hjälper dig att förstå vilken typ av kommunikation, och vilken kanal, din målgrupp värdesätter.

Med en ökad förståelese kan du då enklare planera, anpassa och göra er marknadsföring personlig genom hela kundresan.

Relaterade artiklar