Tekniska prylar i örat
Wearables är ett begrepp för alla de tekniska prylar som vi bär runt på våra kroppar – smarta klockor, armband som mäter hur vi rör oss och kameror som plåtar allt vi gör. Sprang på en intressant artikel på det ämnet idag. Riktigt intressant tanke att göra Wearables så det passar örat.
Att komma igång med webbanalys
Jag får ofta frågor om vad som är de bästa mättalen. Vilka som är de bästa KPI:erna för en e-handel? Om jag ska mäta 3 saker, vilka är de bästa att tänka på då? Eller… om jag ska bli mer effektiv i min analys, vad ska jag titta på och leta efter då?
Inspirerande läsning om livsförändring
Här är två länktips med inspirerande läsning om att tappa kilon och sluta dricka alkohol. Det sistnämnda är jag själv lite nyfiken på, skulle verkligen vara en utmaning att inte dricka någon alkohol under lång tid.
Framgångsfaktorer och mätvärden för marknadsplatser
När du bygger en marknadsplats är det ett par faktorer som är viktigare än andra. Detta är något jag själv funderat på senaste halvåret: vilka är de viktigaste faktorerna att tänka på om du vill bygga en marknadsplats?
Lycka är bara uthållighet och ren vilja
Intressanta tankar från Lauren Alix Brown som blev diagnostiserad bröstcancer 2014. Hennes tes är att hopp/lycka kan disciplineras. Trots alla omständigheter i livet vi inte kan kontrollera, är lycka en sak som du kan kontrollera. Hon skriver:
Elefanten in the Valley
Deprimerande siffror om kvinnornas läge i Silicon Valley. Borde det gå att göra något åt tycker jag.
Apropå lycka
Micael Widell har börjat blogga en hel del om ämnet lycka. Han skriver några rader om boken ”The How of Happiness” och tipsar även om ett test som The Guardian tagit fram där du kan testa hur lycklig du är. Det kan du läsa om i bloggposten How happy are you?
Saker som försvinner inom 5 år
Vilka saker tror du försvinner inom 5 år?
Några tankar om lycka och att vara lycklig
Jag har under perioder av mitt liv tänkt tanken att jag kan nå lycka vid en viss tidpunkt i livet.
Intressant syn på product/market fit
En bra summering kring product/market fit. Sachin Rekhi utgår från det Marc Andreessen skrev redan 2007, ”det här inlägget handlar om det enda som betyder något för en ny startup” skrev Marc Andreessen då.